האינטרנט הוא ללא ספק המקום בו העסקים יכולים לפרסם את עצמם ולחשוף את השירותים והמוצרים שלהם בפני אלפי לקוחות מהארץ ומהעולם. במאמר הבא נסביר את האופציות העומדות בפני בעלי העסקים המעוניינים לפרסם את העסק שלהם באינטרנט.
לפני כל קמפיין פרסומי באינטרנט מומלץ לבנות אסטרטגיה בה יש להגדיר:
1. קהל היעד – הלקוחות הפוטנציאליים שאנו מעוניינים לפרסם בפניהם את השירותים שלנו. יש לחקור היטב, באילו אתרים ניתן לפנות אליהם, מהם שעות הפעילות בו קהל היעד פעיל ברשת ובאיזו שפה עלינו לפנות אליו.
2. היקף הפרסום – יש להגדיר מראש את התקציב אותו הנכם מעוניינים להשקיע בתהליך הפרסום.
מנוע החיפוש של חברת Google מחזיק במונופול כאשר 95% מהשימוש במנועי החיפוש נערך בו בקרב הישראלים. ברחבי העולם, Google כמובן הפופולרי ביותר, אך גם מנועי החיפוש של Bing ו-Yahoo רלוונטיים עבור עסקים המעוניינים לקדם את המוצרים שלהם.
קידום אתרים במנועי חיפוש, הוא ללא ספק הפרסום הפופולרי ביותר ברחבי האינטרנט. ככל הנראה יצא לכם לרכוש מוצר מסויים לאחר שחיפשתם אותו ב-Google. הופעה בעמודים הראשונים של מנוע החיפוש, מאפשרת לעסקים להיות ה"מענה הראשוני" ללקוח. במידה והחלטתם לקדם את אתר האינטרנט שלכם קיימים שני סוגי קידום במנועי חיפוש: קידום ממומן וקידום אורגני.
קידום אורגני – SEO (Search Engine Optimization)
קידום אורגני, נחשב להשקעה לטווח הארוך. באמצעות אופטימיזציה באתר והתאמת האתר על פי האלגוריתמים של Google, כתיבת תכנים, והוצאת קישורים מאתרים חיצוניים אל אתר האינטרנט שלכם, תוכלו לקדם את האתר בביטויים השונים שבמנועי החיפוש.
חברות קידום אתרים מתמחרות את השירותים על פי הביטויים וקידום האתר לעמודים הראשונים. המחיר נקבע לפי מספר הביטויים, התחרות על הביטויים ונפח החיפוש של כל ביטוי. בקידום אורגני, מתייחסים בעיקר במיקוד על פי מילות מפתח.
קידום אורגני כולל שני שלבים מרכזיים:
תהליך ה-On-site, בוא עורכים אופטימיזציה ומתאימים את אתר האינטרנט כך שמנוע החיפוש יסרוק אותו בצורה הטובה ביותר. התהליך הפנימי באתר כולל "מחקר מילות מפתח", היררכיה של התפריטים והעמודים באתר האינטרנט, מבנה קישורים פנימי, הוספת תגיות Alt לתמונות שבאתר (תגיות Alt מטרתם "להסביר ל-Google" ולמקד את התמונה על פי מילות מפתח), התקנת מפת אתר XML (מטרתה לאפשר ל-Google לסרוק בקלות את אתר האינטרנט), בדיקת תקינות קוד והזנת תכנים קידומיים.
תהליך ה-Off-Site, בוא מוציאים קישורים מאתרים שונים ברחבי האינטרנט אל האתר. התהליך כולל כתיבת מאמרים באתרי מאמרים, פתיחת בלוגים בנושא, השתתפות בטוקבקים ובפורומים, רישום לאינדקסים, פתיחת אתרי לווין וניהול קישורים.
קידום ממומן – SEM (Search Engine Marketing)
במידה והנכם מעוניינים שאתר האינטרנט שלכם יופיע באופן מיידי בתוצאות הראשונות במנוע החיפוש של Google, תוכלו לפרסם במערכת הפרסום של מנוע החיפוש : Google Adwords.
בנק מושגים:
Google Adwords – מערכת הפרסום של מנוע החיפוש של Google. שיטת הפרסום היא באמצעות PPC כאשר המפרסם משלם בעבור כל קליק של הגולשים על מודעתו. את הפרסום במערכת מכוונים על פי מיקוד מילות מפתח רלוונטיות. המטרה היא להשיג החזר השקעה על כל פרסום (ROI).
היתרונות – פרסום מיידי של השירותים של החברה.
החסרונות – תשלום בעבור כל הקלקה של לקוח, ברגע שנפסיק לשלם לא נופיע.
PPC (Pay Per Click) – תמחור בעבור הפרסום ב-Google Adwords ובאתרים שונים ברחבי האינטרנט. המפרסם ישלם אך ורק בעבור לחיצות על מודעתו, תשלום שנקבע מראש על פי התחרותיות ונפח החיפוש של אותו הביטוי. כלומר, במידה והאתר הופיע אך הגולש בחר שלא להקליק, המפרסם לא ישלם.
ROI (Return On Investment) – מדד כלכלי להערכת הכדאיות של פעולה הכרוכה בהשקעת כסף. מערכות הפרסום מכוונות את המפרסמים לקבל החזר השקעה בעבור הפרסום.
מערכת הפרסום של Google Adwords מתמחרת הופעות על פי התחרות על הביטויים ונפח החיפוש החודשי של אותם הביטויים.
כיצד מחליט מנוע החיפוש של Google את מי למקם בתוצאות הראשונות?
ראשית, עלינו להבהיר כי אף חברת קידום אתרים אינה יודעת ב-100% את האלגוריתם שקובע מי יופיע במנוע החיפוש. אך בכל זאת, מנוע החיפוש של Google מעוניין להציג בתוצאות הראשונות את האתרים הרלוונטיים והאיכותיים ביותר לאותה שאילתת חיפוש של הגולש. המטרה של Google היא שגולש יקבל את כל המידע הדרוש בכניסה לאתר הראשון.
מבחינת הקידום, ישנם מגוון גורמים שמשפיעים על תהליך הקידום:
1. ותק האתר – Google מעריך אתרים ותיקים. אתר עם ותק של מספר שנים יהיה עם יתרון משמעותי על פני אתר חדש.
2. תוכן – ככל שיש יותר תוכן (רלוונטי) באתר האינטרנט, מנוע החיפוש של Google ימקם את האתר בדירוג גבוהה יותר.
3. קישורים – ככל שיותר אתרים מפנים (באמצעות קישורים) אל אתר האינטרנט שלנו, כך אתר האינטרנט שלנו יקודם יותר. Google רואה את הקישורים בתור "המלצות" של אתרים אחרים על האתר שלנו.
4. רשתות חברתיות – ככל שיש יותר "באז" על שם המותג שלנו ויותר קישורים המפנים אל אתר האינטרנט שלנו ברשתות החברתיות השונות, כך יקודם אתר האינטרנט שלנו.
5. זמן שהייה ותנועה באתר – ככל שבאתר האינטרנט שלנו יש יותר תנועת גולשים, כך אתר האינטרנט שלנו יקודם.
לסיכום – כיצד כדאי לקדם את האתר ב-Google?
הקידום היעיל ביותר שיבטיח כמה שיותר תנועת גולשים לאתר האינטרנט שלכם הוא השילוב בין הקידום האורגני לקידום הממומן. בזמן שהנכם עובדים על הקידום האורגני (שכזכור, הינו לטווח הארוך) תוכלו לפרסם ב-Google Adwords ולעודד כניסת גולשים. לאחר מכן, שאתר האינטרנט שלכם יקודם באופן אורגני, תוכלו להוריד את תדירות הפרסום במערכת Google Adwords או לכוון את הקידום הממומן בביטויים בהם אינכם מקודמים מבחינה אורגנית.